//Suurissa risteilyaluksissa näkyy LST:n kädenjälki

Suurissa risteilyaluksissa näkyy LST:n kädenjälki

Turun telakalla Pernossa valmistuu suuria risteilyaluksia tasaiseen tahtiin. Uusia aluksia luovutetaan tilaajille noin kahdeksan kuukauden välein. Tilaukset ulottuvat tällä hetkellä vuoteen 2024 asti. LST on tiiviisti mukana risteilyalusten toimitusketjussa.

Saksalaiselle TUI Cruises -varustamolle on Meyerin Turun telakalla rakennettu jo viisi Mein Schiff -risteilyalusta. Vuoden vaihteessa valmistuu kuudes, New Mein Schiff 2.

– Olemme toimittaneet alukseen kokonaistoimituksina kaksi päätauluhuonetta, konvertterihuoneen sekä 15 substationia. Lisäksi olemme olleet mukana rakentamassa hytti- ja konealueita, aluksen sairaalaa, konekuilua, hätädieselhuonetta, keulapotkurihuonetta ja virtakiskoja, kertoo LST Marinen työmaapäällikkö Pasi Mäki.

Valmistuttuaan alus seilaa Pernosta Saksaan, ja sieltä edelleen maailman merille risteilymatkustajien iloksi.

Työt jatkuvat myös tulevaisuudessa

Costa Cruises -varustamon tilaamaa risteilyalusta varustellaan tällä hetkellä rinta rinnan TUI:n aluksen kanssa.

– Costaan toimitamme kokonaistoimituksena 37 substationia. Lisäksi osallistumme päätauluhuoneiden, pumppu-, keulapotkuri- ja Azipod-ruoripotkurihuoneiden, kahden bunker stationin ja ECR:n sähköistämiseen, Mäki listaa.

Costa Cruises -aluksen arvioidaan valmistuvan lokakuussa 2019, jonka jälkeen se suuntaa Välimerelle.

Carnival Cruise Line -varustamolle telakka tulee rakentamaan kaksi laivaa, joista vuonna 2020 valmistuvan aluksen suunnittelu on jo käynnissä. LST:n vastuulla uuden aluksen varustelussa ovat samat työt kuin Costa Cruises -aluksessa.

– LST Groupin yhtiöistä Pernon telakalla laivojen rakennustyöhön osallistuvat Laivasähkötyö Oy ja LST Projects Oy. Niiden lisäksi LST Service huoltaa moottoreita, Mäki sanoo.

Valokuva: Erkki Sillanpää

By |2018-11-05T11:03:55+00:00lokakuu 23rd, 2018|Yleinen|Kommentit pois päältä artikkelissa Suurissa risteilyaluksissa näkyy LST:n kädenjälki