//Suomen ensimmäinen sähkökelalossi Nauvossa

Suomen ensimmäinen sähkökelalossi Nauvossa

Laivasähkötyön ja Finferriesin yhteistyössä suunnittelema, maasähköllä toimiva kaapelikelalossi aloitti liikennöintinsä Nauvon Högsarin reitillä syyskuussa.

– Yhteistyö alkoi noin vuosi sitten, kun Finferriesiltä kysyttiin, voiko tällaisen lautan toteuttaa. Ajatusta vaijerilossin sähköistämisestä kehiteltiin yhdessä heidän kanssaan, ja me hoidimme lisäksi kaikki sähköistämisen vaatimat asennukset. Yhteistyö sujui oikein hyvin, kertoo projektipäällikkö Juha Vainio.

Finferriesin tavoitteena on saada teknisten ratkaisujen avulla ympäristöystävällisempiä losseja. Sähkökelalossista aiheutuu vähemmän hiilipäästöjä kuin perinteisistä lautoista.

Ympäristöystävällisempi lautta

Nauvon sähkökelalossi on Suomessa ainutlaatuinen. Se saa käyttövoimansa valtakunnan sähköverkosta sähkökaapelia pitkin, joka kelautuu lossilla olevaan kelaan ajon aikana. Sähkökatkojen varalta lossilla on dieselillä toimiva varageneraattori.

– Tällaiset tuotekehitysprojektit ovat aina mielenkiintoisia. Tällä hetkellä olemme oikein tyytyväisiä siihen, miten projekti on onnistunut. Työ kuitenkin jatkuu vielä, sillä nyt alkaa testausvaihe, jossa katsomme, kuinka lossi toimii talvella. Jos jotain ilmenee, teemme tarvittavia parannuksia, Vainio toteaa.

Kokemukset Högsarista viittaavat jo nyt siihen, että vastaava tekniikka on toteutuskelpoinen myös monella muulla lossireitillä ympäri Suomea.

LST Groupin yhtiöistä projektissa ovat olleet mukana Laivasähkötyö, LST Engineering sekä LST Production.

 

 

By |2018-11-05T11:02:28+00:00lokakuu 30th, 2018|Yleinen|Kommentit pois päältä artikkelissa Suomen ensimmäinen sähkökelalossi Nauvossa