Laivateollisuudelle toteuttamamme projektit.
Olemme sähköistäneet satoja risteilijöitä, työveneitä ja muita aluksia yrityksemme historian aikana. Olemme laivasähköalalla maan merkittävimpiä toimijoita ja LST:n kädenjälki löytyy muun muassa Meyerin telakan uudislaivoista ja Finferriesin vähäpäästöisemmistä losseista.
Meri- ja Järvi-Suomen lauttaliikenteen huoltovarmuus taataan LST:n sähkökunnossapidolla.
Finferries eli Suomen Lauttaliikenne Oy jatkaa siitä, mihin tie päättyy. Sloganinsa mukaisesti, ’minkä vesi erottaa, sen lautta yhdistää’, Finferriesin lautoilla ja yhteysaluksilla kuljetetaan vuosittain yli neljä miljoonaa ajoneuvoa ja 10 miljoonaa matkustajaa. Finferriesin kotipaikka on Turku, jossa sijaitsee pääkonttori ja josta käsin vastataan Meri-Suomen lossien ja lautta-alusten sekä yhteysalusten toiminnasta. Järvi-Suomen lossien kulkua valvotaan Savonlinnan toimistosta.
LST Service vastaa Finferriesin lauttojen sähkökunnossapidosta Meri-Suomen osalta ja vuoden 2024 alusta lähtien myös Järvi-Suomen alueella. Tekninen päivystäjä on valmiina lähtemään lautalle vuoden jokaisena päivänä ja jokaisena tuntina. Hiilidioksidipäästöjen vähennystavoitteeseen pyrkivät lautat sähköistyvät koko ajan, ja sekä täyssähköisiä että hybridilauttoja on jo liikkeellä, mutta myös perinteiset dieselmoottorit ovat yhä voimanlähteenä ja dieselgeneraattorit varavoimanlähteinä.
– Lauttojen laituripaikoilla on latausasema, mihin sähkö- ja hybiridikäyttöiset lautat ajavat lataukseen. Latausaikana lautta voidaan purkaa ja lastata ihan normaalisti. Tavoitteena on päästä ajamaan mahdollisimman paljon akkusähköllä, kertoo tekninen johtaja Matias Karlsson Finferriesiltä.
–Toimiva ja luotettava huolto on avainasemassa, kun halutaan varmistaa lauttojen ja alusten keskeytymätön toimivuus. Huoltovarmuuden näkökulma on olennainen, sillä esimerkiksi hälytysajoneuvojen pääsy on turvattava kaikille alueille myös vaikeissa sääolosuhteissa. Meillä on täysi luotto LST:n huoltoon, olemme harjoitelleet sitä Meri-Suomen alueella jo neljä vuotta, ja nyt laajennamme yhteistyötä Järvi-Suomeen, kertoo Karlsson.
LST tuntee vastuunsa. Vanha ja uusi tekniikka yhdessä ja erikseen edellyttää jatkuvaa uuden opettelua.
– Lauttojen tekniikka kehittyy koko ajan ja vaikka pyrimme siihen, että meillä on oikea-aikainen tieto kaikista käytössä olevista sähkömoottoreista ja niiden kunnosta, niin täytyy olla korvat höröllä myös huomisen suuntaan. Kehittyvä tekniikka on osattava kytkeä saumattomasti nykyiseen ilman toimintakatkoksia, normaalien huoltotoimenpiteiden yhteydessä, kuvaa LST Servicen toimitusjohtaja Ville Lehto.
Länsi ja itä kohtaavat pesäpallon sijasta työmaalla, kun turkujuurinen LST operoi jatkossa myös Järvi-Suomen alueella.
–Yhteistyö on toiminut sen verran hyvin, että LST oli luonteva valinta, kun huoltokumppania haettiin Järvi-Suomen alueelle, kertoo tekninen johtaja Karlsson.
– Oulusta Kotkaan ulottuva Meri-Suomen alue laajenee nyt Järvi-Suomeen. Samalla LST:n ammattilaisten rivistö kasvaa uuden toiminta-alueen myötä. Sähköalan asiantuntijoilla riittää mielenkiintoisia huoltotöitä lauttaliikenteen parissa entistä laajemmalla alueella, nyt myös maantieteellisesti.