Mikko Jaskari, LST Engineering Oy
syyskuu 2024
LST on yhdessä yhteistyökumppaninsa ESS Oy:n kanssa kehittänyt modulaarista ESS-akkusammutusjärjestelmää ja kuten otsikko lupaa; kun sellainen on välttämättä turvallisuuden nimissä oltava, tekee modulaarisuus siitä erityisen hyvän.
Olemme yhteiskuntana sähkön varassa ja hyvä niin. Sähköä kun voidaan tuottaa ympäristöystävällisesti uusiutuvalla energialla. Sähkön varastointi on myös yleistymässä, ja omiin akustoihin voidaan kerätä hyvän sään aikana sähköä silloin, kun sen tuottaminen on edullista tai jopa ilmaista ja hyötykäyttää niinä hetkinä, kun sähkö on kallista. Sähköakkuja hyödynnetään paljon myös muun muassa meriliikenteessä.
– Nykyisin sähkövarastoina käytettävät akustot ovat pääsääntöisesti litiumioniakkuja. Niiden ylikuumeneminen, ylikuormitus, oikosulut tai muut vauriot voivat aiheuttaa palovaaran. Palovaara on tuttu asia ja sitä on ratkottu monin keinoin. Riskinä on se, että palovaara tukahdutetaan siten, että akusto vaurioituu sammutettaessa käyttökelvottomaksi. Tämähän ei nykyaikana enää ole kovin älykästä, kertoo Energy Safety Solutions Finland Oy:n toimitusjohtaja Teuvo Paukku.
Akkusammutusjärjestelmän keskeinen toimivuuden tae on hyvä automaatio. Ihmissilmiä ei mitenkään riitä valvomaan jokaista kohtaa, joten meidän sammutusjärjestelmämme nojaavat niin sanottuihin poikkipalaviin palolankoihin, joiden ainoana tehtävänä on kertoa automaatiojärjestelmälle, että akustomoduulissa on tietty palolanka palanut eli on syntynyt ylikuumentumis- ja palovaara.
– Järjestelmä automaattisesti jäähdyttää kyseisen alueen. Modulaarisuus takaa sen, että muu akusto voi jäädä toimintakuntoisena käyttöön ja ainoastaan vikaantunut moduuli jäähdytetään. Kokonaiskapasiteettia ei siis menetetä vaan ainoastaan sen osa, kuvaa LST Engineering Oy:n toimitusjohtaja Mikko Jaskari.
– Akkupaloissa syntyy aina myrkyllisiä kaasuja ja sammutettaessa veteen sekoittuu myrkyllisiä yhdisteitä. ESS-akkusammutusjärjestelmä minimoi käytetyn vesimäärän, jolloin se pystytään keräämään ja hävittämään asianmukaisesti. Luontoonhan jätevedet eivät kuulu, muistuttaa Paukku.
– Automaation avulla jokaista moduulia voidaan valvoa erikseen. Tuomme moduulihuoneeseen vesisumua aikaansaavia putkia, joita voidaan laukaista yksittäisen tarpeen mukaan älyohjauksella, jolloin sammutusjärjestelmä toimii täsmäiskun tavoin, kertoo Jaskari.
Järjestelmä on hankkinut kannuksensa vaativissa olosuhteissa, sveitsiläisen Leclanché Groupin akkupaketeissa, joita on käytössä mm. Stena-varustamon laivoissa.
– Leclanchén kriteerejä ei täytetä ilman korkeaa laatua. Turvallisuus on aina olennaisen tärkeä tekijä, kun puhutaan sähköstä, mutta mitä se onkaan laivoissa? Sähköistyvä meriliikenne tarvitsee katkeamatonta sähköntuottoa voimanlähteeksi, navigointiin, kommunikointiin, hätävalaistukseen ja muihin hätäjärjestelmiin. Modulaarinen akkusammutusjärjestelmä turvaa nämä kriittiset järjestelmät, alleviivaa Paukku.
Kun joku akuston osa vioittuu tai tulee käyttöikänsä päähän, on modulaarisuudesta myös se hyöty, että koko akustoa ei tarvitse vaihtaa kerralla, ainoastaan se moduuli, mikä on huollon tai vaihdon tarpeessa.
Sähkö on meille välttämätöntä ja sen varastointi älykästä. Tehdään myös varastoidusta sähköstä ja sen käytöstä turvallista – modulaaristen akkusammutusjärjestelmien avulla välttämättömyydestä on helppo tehdä hyve.
1. Turvallisuus
Akkusammutusjärjestelmä auttaa ehkäisemään ja torjumaan akkuihin liittyviä tulipaloja tai muita vaaratilanteita. Tämä lisää merkittävästi turvallisuutta tiloissa, joissa käytetään suuria määriä akkuja, kuten teollisuuslaitoksissa, varastoissa tai meriliikenteessä.
2. Nopea reagointi
Akkusammutusjärjestelmät voivat havaita mahdolliset ongelmat akkujen ylikuumenemisen tai rikkoutumisen varalta ja käynnistää automaattisesti jäähdyttämisen. Tämä nopea reagointi voi estää tulipalon leviämisen ja vähentää vahinkoja.
3. Vähentää vahinkoja ja kustannuksia
Estämällä tulipalojen syntymistä tai rajoittamalla niiden leviämistä akkusammutusjärjestelmät voivat auttaa vähentämään vahinkoja ja siten myös siihen liittyviä kustannuksia. Tämä voi säästää merkittävästi sekä omaisuutta että ihmishenkiä.
Toimitusjohtaja,
LST Engineering Oy