Järvi-Suomen lossiliikenne sähköistyy | LST
← Takaisin

Lossiliikenteen sähköistyminen tuo Järvi-Suomen rannoille veneiden latausasemia

elokuu 2024

Valtion omistajaohjaus on linjannut kaikki Suomen vesistöissä liikennöivät lautat kulkemaan tulevaisuudessa uusiutuvalla energialla. Sähköistämisen myötä rannoille asennetaan latausasemia, joka kannustaa muutakin vesiliikennettä siirtymään uusiutuvilla energiamuodoilla käyviin aluksiin.

Järvi-Suomessa seilaa tänä päivänä 20 lossia, joista suurin osa kulkee tällä hetkellä dieselillä. Tulevaisuudessa lautat kulkevat kokonaan akkusähköllä tai hybridinä. LST Service on ottanut urakakseen Järvi-Suomen lossien sähköistämisen seuraavien vuosien aikana.

– Lossien ja lauttojen sähköistäminen on saatu Suomessa hyvään alkuun. Merialueilla kulkee jo sähköisiä lauttoja, ja seuraavaksi sama kehityssuunta on tavoitteena myös muilla vesistöalueilla, kertoo LST Servicen toimitusjohtaja Ville Lehto.

LST Servicellä on Järvi-Suomessa kaksi sähköasentajaa hoitamassa lauttojen sähköistyksiä.

– Arvioimme, että töiden määrä lisääntyy tulevaisuudessa, jolloin voimme myös työllistää sähköasentajia paikallisesti yhä enemmän.

Lauttarantoihin saadaan uusia latausasemia

Sähköistä siirtymää varten lauttarantoihin tarvitaan infraa, joka mahdollistaa samalla myös muun vesiliikenteen sähköistymisen.

– Sähköistämisen seurauksena satamiin asennetaan latausasemat, joita ruokitaan latausverkostosta. Latausverkkojen pääasiallinen energianlähde voi olla aurinkovoima, akkuvarasto tai niiden yhdistelmä. Rantoihin rakennettavan infran ansiosta myös muiden alusten sähköistyminen helpottuu, ja tulevaisuudessa vesistöissä toivotaankin nähtävän myös runsaasti enemmän esimerkiksi sähköllä kulkevia huviveneitä, toteaa Lehto.

Järvi-Suomi on tunnettu lomanviettoalueena, ja sen rannoilla on runsaasti kesämökkejä sekä vapaa-ajan asuntoja.

– Vesistöjen monimuotoisuuden kannalta lossiliikenteen sähköistyminen on tärkeä muutos, sillä sähköistyminen vähentää lossiliikenteen ympäristökuormaa huomattavasti. Tällä hetkellä lossiliikenteestä aiheutuu myös äänihaittaa lähistön asukkaille ja eläimille, sillä melua syntyy myös polttoaineen kuljetuksesta rannoille. Sähköistäminen tarkoittaa matkustajille ja paikallisille hiljaisempaa matkustamista ja polttoaineliikenteen vähentyessä myös rauhallisempaa ympäristöä.

Lossien sähköistyessä huoltovarmuus paranee

Lossiliikenteen vihreään siirtymään liittyy myös huoltovarmuus, sillä sähköistettyjen lossien ennakkohuollot ja vikakorjaukset voidaan järjestään kotimaisin resurssein.

– Kasvava energiantarve tuo uusia haasteita lauttapaikkojen rakentamiseen ja ylläpitoon. Rannoille mahdollisesti tarvittavien sähkövarastojen, latausasemien tai lossien komponenttien asennus, huolto ja ylläpito hoituvat Suomessa suomalaisen osaamisen ja suomalaisten yritysten toimesta, toteaa Ville Lehto.

Vihreän siirtymän toteutumiseen vaikuttaa moni tekijä.

– Esimerkiksi poliittinen päätöksenteko ohjaa vahvasti Suomea vihreän siirtymän suuntaa ja tämä vaikuttaa muun muassa meriliikenteeseen.

Valtiovarainministeriön Suomen kestävän kasvun ohjelmassa tavoitteena on nostaa Suomi maailman kärkimaaksi vety- ja kiertotaloudessa, päästöttömissä energiajärjestelmissä ja muissa ilmasto- ja ympäristöratkaisuissa. Lisäksi pyritään parantamaan energiatehokkuutta sekä nopeuttamaan muutosta fossiilittomaan liikenteeseen.

– Tehtyjen linjauksien ansiosta perusteet siirtymälle ovat jo olemassa, joten tällä hetkellä esimerkiksi meillä LST:llä selvitetään erilaisia ratkaisuja ja kumppanuuksia, joilla voimme osaltamme auttaa asiakkaitamme ja yhteiskuntaa saavuttamaan puhtaamman huomisen.

Lisätiedot
Ville Lehto, toimitusjohtaja LST Service
p. 040 065 7471 tai ville.lehto@lst.fi

    ← Takaisin