Turvallisuutta ja energiansäästöä raiteilla LST:n avulla | LST
← Takaisin

Junamatkustamisen vanhat ja uudet raiteet

Veli-Pekka Lehtonen, Laivasähkötyö Oy

maaliskuu 2023

Rautatiellä kulku ei ole mikään kovin uusi keksintö. Maailman ensimmäinen junamatka tehtiin höyryveturin vetämänä 1804 Walesissa. Samalla vuosisadalla ja samoilla huudeilla eli Lontoossa 1863 otettiin myös käyttöön ensimmäinen metro, johon muuten pääministeri ei mennyt kyytiin, koska ei halunnut mennä maan alle ennen aikojaan.

Kiskoilla on siis liikuttu kauan, mutta asiakkaiden ja käyttäjien odotukset matkanteosta muuttuvat ja vaatimukset kasvavat tekniikan kehittyessä. Tunneliin meno ei saisi katkaista junassa istuvan webinaariin osallistumista, eikä metron kuljettaja voi ajella energiaa tuhlaten, saati turvallisuudesta tinkien.

Tarvitaan avuksi automaatiota, tekniikkaa ja LST:n ammattilaisia.

Verkko toimii, ei toimi, toimiipas!

Toimivat verkkoyhteydet tuntuvat digitaalisuuteen tottuneesta nykyihmisestä itsestäänselvyydeltä. Suomen matkapuhelinverkko on alun perin rakennettu pääteiden varsille, ja tiet on varattu junien sijasta autoille. Ratkaisu löytyy uudesta teknologiasta ja LST:n asennustyöstä.

Verkkoyhteysteknologiaan tehdään parannuksia asentamalla junien ja vaunujen katoille antenneja, jotka voivat hyödyntää yhtä tai useampaa eri linkkiasemaa samanaikaisesti niin, että kun yhden tai useamman linkkiaseman verkkopeitto alkaa heiketä, nappaa antenni automaattisesti kiinni vahvemmasta linkkiasemasta. Samalla vaunuissa matkustavien asiakkaiden sisäverkon nopeus, laatu ja kuormittavuuden kesto paranee. Saumaton ja katkeamaton toimintavarmuus tehostuu, ja matkustaja voi istua rauhassa tippumatta Netflix-sarjan juonenkäänteistä tai Teams-palaverista.

Eli seuraavan kerran, kun yhteys junassa EI katkea, voi lähettää pienen kiitoksen kohti LST:tä.

Turvallisuutta ja energiansäästöä

Asiakkaan viihtyvyyden lisäksi rautatieliikenteen turvallisuutta ja energiansäästöä on parannettu. Olemme asentaneet turvallisuutta lisääviä EKE-rekisteröintilaitteita sekä reaaliaikaisia energiankulutusta mittaavia järjestelmiä ja päivittäneet niihin tarvittavat ohjelmistot jo 81 Sm5-lähijunaan. EKE:n valmistamat rekisteröintiturvalaitteet ovat vähän kuin lentokoneiden mustat laatikot, jotka keräävät reaaliaikaista tietoa mahdollisen junaonnettomuuden varalta. Jos vahinko sattuu, ovat viime hetkien ratkaisevan tärkeät tiedot tallessa

Energia ja varsinkin sen säästö on päivän sana. Tai vuoden. HKL:n metrojuniin on asennettu kuljettajaa opastava järjestelmä, jonka tavoitteena on mahdollisimman energiatehokas liikennöinti. Järjestelmä toimii ikään kuin energianavigaattorina, joka huomioi tavoiteaikataulut ja antaa kuljettajalle helposti seurattavan käyrän, joka kertoo, millä nopeudella kannattaa ajaa, milloin kannattaa kiihdyttää ja milloin on viisainta antaa metron rullata.

Ja tuloksiakin on tullut – LST:n asentaman Driver Advisory Systemin eli DAS:in asentamisen jälkeen muutamassa vuodessa metrojunien energiankulutus on vähentynyt viisi prosenttia. Lisäksi liikenteen täsmällisyys on parantunut, seis-opastinten ohitukset ovat laskeneet ja kiskojarrun käyttö vähentynyt.

Sama järjestelmä on ollut jo kauemmin käytössä Ruotsissa, missä energiatehokkaimmin ajaneita kuljettajia motivoitiin bonuksin ja järjestelmän ostanutta liikenneyhtiötä 10–20 prosentin säästöin.

Me LST:ssä siis omalta osaltamme autamme matkustamisen kehitystä pysymään oikeilla raiteilla.

  • kuva sivustollakuva sivustolla

    Projektipäällikkö,
    Laivasähkötyö Oy

← Takaisin