toukokuu 2021
LST:n sähkömoottoritarjontaan tulee muutoksia Euroopan unionin sähkömoottorien kriteereille laatiman asetuksen myötä. Jatkossa uusia, hyötysuhteeltaan luokittelemattomia sähkömoottoreita tai IE2-hyötysuhdeluokan moottoreita ei saa enää valmistaa. Muutoksen tavoitteena on vähentää teollisuuden kuluttamaa energiaa ja laskea hiilidioksidipäästöjä.
Teollisuus käyttää noin 25 prosenttia koko maailman energiasta, ja noin 75 prosenttia teollisuuden käyttämästä energiamäärästä on sähkömoottorien kuluttamaa. EU:n tekemän selvityksen mukaan sähkömoottorikäyttöiset järjestelmät kuluttavat noin puolet unionin jäsenmaissa tuotetusta sähköstä.
Uusi asetus otetaan käyttöön kahdessa vaiheessa. Ensimmäisessä vaiheessa IE2-hyötysuhteen moottoreita tai hyötysuhteeltaan luokittelemattomia moottoreita ei saa enää valmistaa, mutta jo valmistetut moottorit saa myydä pois.
– Uusi asetus huomioidaan myös LST Groupin toiminnassa. Myymme ensin jo olemassa olevan varaston IE2-hyötysuhdeluokan moottoreita pois, jonka jälkeen valikoimissamme on vain uuden IE3- ja IE4-hyötysuhdeluokan moottoreita, kertoo LST Servicen toimitusjohtaja Ville Lehto.
– Autamme jatkossakin moottorin mitoituksessa ja teemme kohteelle tarvittaessa energiansäästö- ja takaisinmaksulaskelmat. Huollamme ja korjaamme jatkossa myös uuden hyötysuhdeluokituksen moottorit.
Uutta luokitusta vastaavat polttomoottorit hyödyttävät myös asiakasta. Asiakkaat saavat paremman hyötysuhteen moottoreista, jotka kuluttavat vähemmän energiaa ja tuottavat vähemmän hiilidioksidipäästöjä. Säästyneen energian myötä putoavat myös moottorin elinkaarikustannukset. Nykyisten moottoreiden suurin elinkaarikustannus on energiankulutus, joka uusien moottoreiden myötä laskee.
– Kun verrataan esimerkiksi vanhaa IE1-moottoria uuteen IE3-moottoriin, säästää uusi moottori energiaa vuodessa noin 7500 kilowattituntia 6 000 tunnin käytöllä laskettuna. Rahassa säästö on vuositasolla noin 750 euroa energian hinnasta riippuen, Lehto kertoo.
LST:n tarjonta sähkökoneille:
Moottorin elinkaarikustannuksista noin 97 % muodostuu moottorin kuluttamasta energiasta. Moottorin hankintahinta on vain noin 2 % elinkaarikustannuksista. Panostamalla hyvän hyötysuhteen moottoriin ja oikeaan mitoitukseen, on mahdollista saada aikaan merkittäviä energian säästöjä.