Late-Rakenteiden tuotannolle kriittinen laite sai uudet sähköt

Turkulainen Late-Rakenteet luottaa tuotannossa suureen palkkihöyläänsä ja sähköasioissa LST:hen. Tukevien liimapuupalkkien tuotantoon ei tule katkoksia, kun vanhan höylän sähköistys uusittiin täysin.

Late-Rakenteet Oy on Turussa toimiva yritys, joka valmistaa rakennusten kantaviin rakenteisiin tarvittavia liimapuupalkkeja. Palkkeja käytetään suurissa ja vaativissa kohteissa kuten kauppakeskuksissa, urheiluhalleissa, kirkoissa ja esimerkiksi lähes kaikilla Suomen ABC-asemilla. Yrityksen juuret ovat laivateollisuudessa ja vuodessa 1945, mutta vuodesta 1989 alkaen yritys on keskittynyt kokonaan liimapuupalkkien tuotantoon.

Tuotannolle kriittinen laite

Kookkaiden puupalkkien työstämisessä tarvitaan suurta palkkihöylää. Late-Rakenteiden luottolaitteella, Late-palkkihöylällä, voi höylätä jopa 2 metriä leveää liimapuuta palkin kaikilta neljältä kantilta samanaikaisesti. Pisimmät höylätyt palkit ovat olleet 42 metriä pitkiä.

– Tämä on mekaanisesti aivan huippukone, vaikka onkin hankittu jo vuonna 1971. Laite on vanhaa, luotettavaa, länsisaksalaista tekniikkaa, jota on helppo huoltaa. Sen sähköistys vain oli tullut tiensä päähän, kertoo Late-Rakenteiden kunnossapitopäällikkö Marco Hanski.

Palkkihöylässä oli ollut toimintahäiriöitä, sillä sähköt olivat alkuperäiset ja osissa oli kulumia. Laite on Late-Rakenteiden tuotannon kannalta ratkaiseva: muutamankin tunnin käyttökatkos voi aiheuttaa sen, että koko tuotanto seisoo ja 10–15 työntekijää odottaa toimettomana.

Esa Dragon, Ville Lehto, Esa Lindell ja Marco Hanski.

Vuosia lisää käyttöikää sähköistys uusimalla

Höylän sähköistys uusittiin täysin.

– Vuosikymmenten varrella höylää oli käynyt ehkä 50 eri miestä korjailemassa, joten kaikenlaisia virityksiä oli tehty. Tällä kertaa sähköpuoli uusittiin kokonaan, ja laitteeseen asennettiin uusi ohjausyksikkö sekä sähkökeskus. Näin laitteella on parempi käyttövarmuus ja tulevaisuudessa vähemmän tuotantoseisokkeja, kertoo huoltoteknikko Esa Lindell LST:ltä.

Sähkökeskuksen ja ohjausyksikön suunnitteli Lindell. Muutostyön tekivät LST:n sähköasentajat Esa Dragon ja Petri Heiskanen viikonlopun aikana, jottei Late-Rakenteiden tuotantoon tullut katkosta asennustenkaan ajaksi.

– Kokonaan uuden, vastaavan koneen hankkiminen maksaisi puoli miljoonaa euroa. Siinä saisi hyvän aikaa höylätä, että sen hinnan kuittaisi. Uusi ohjausyksikkö ja sähkökeskus sen sijaan antoivat vanhalle koneelle 10–15 vuotta lisää aikaa murto-osalla uuden höylän hinnasta, ja samalla siihen saatiin nykynormit täyttävät, turvallisemmat sähköt, Marco Hanski kertoo tyytyväisenä.

Sujuvaa yhteistyötä

Late-Rakenteilla ja LST:llä on ollut läheistä yhteistyötä jo pitkään.

– Meillä ei edes ole omaa sähkömiestä. LST:n Esa Dragon tuntee meidät, tämän paikan ja koneet niin hyvin, että hän on vähän kuin meidän sähkömiehemme. Meillä on suora keskusteluyhteys ilman turhia väliportaita, Hanski kertoo.

– LST on hyvin luonteva kumppani. Yhteistyö toimii erittäin hyvin ja he pystyvät helposti joustamaan meidän tarpeidemme mukaan. Heidän kauttaan olemme löytäneet myös muita hyviä yhteistyökumppaneita.