Meyer Turun telakalta valmistui tammikuussa 2017 Tallink-varustamon uusin laiva M/S Megastar. Laivan rakentaminen aloitettiin vuosi sitten keväällä ja myös LST teki useita eri työtehtäviä laivaan.

 

 

 

 

 

 

 

LST:n työmaapäällikkö Pasi Mäki on tyytyväinen Megastar-laivalla tehtyihin töihin. Töitä tehtiin vuoden aikana monissa laivan kohteissa. 11 kV -järjestelmän kaapelointityön lisäksi LST toteutti muun muassa kaksi päätauluhuonetta sekä kolme sähkönjakelu/tietoliikennehuonetta kokonaistoimituksena.

– Työryhmämme sai erityistä kiitosta toteuttaessamme kolmelle autokannelle sulanapitojärjestelmän, jotta nestettä sisältävät putket pysyvät kansialueilla toimintakunnossa myös kylminä talvikausina. Sulanapitokaapelia asennettiin kansille yli 3 000 metriä. Järjestelmän asennuksesta vastasi nokkamies Teppo Raitalahti työryhmineen, Mäki kertoo.

Muita LST:n asentajien toteuttamia töitä Megastarilla olivat esimerkiksi hyttialueet 10. ja 11. kannella, konekuilu ja hätä-dieselhuone. Kaikkien alueiden sähkösuunnittelun toteutti LST Engineering.

– Osaamistamme tarvittiin myös käyttöönottojen yhteydessä. Palohälytyksessä oli kaksi henkilöä, LNG-kaasujärjestelmässä kaksi henkilöä ja PA-järjestelmässä yksi henkilö, Mäki luettelee.

Kaiken kaikkiaan vuoden aikana Megastarilla oli töissä noin 30 LST:n asentajaa. Työt vaativat paljon eri alueiden osaamista ja vankkaa ammattitaitoa.

– Kyllä tässä saa olla ylpeä henkilökunnan tehokkuudesta ja tarkasta työnjäljestä. Tiukasta aikataulusta huolimatta kaikki sujui osaltamme todella hyvin. Yhtään huomautusta ei saatu ja toteutus oli onnistunut. Onnistumisen edellytys oli ehdottomasti ammattitaitoinen henkilökunta ja hyvä tiimityöskentely, kiittelee Mäki.

M/S Megastar

Tyyppi: matkustaja-autolautta
Nykyinen reitti: Helsinki–Tallinna
Omistaja: Tallink
Rakennustelakka: Meyer Turku, Suomi
Kansien määrä: 11
Pituus: 212 m
Leveys: 31 m
Syväys: 7,1 m
Nopeus: 27 kn
Hyttipaikkoja: 152 henkilölle
Hyttejä: 47
Matkustajia: 2 800