LST Group konsernin historia

1960-luku

ryhma_1962_mv vanhatalo_mvVuonna 1962 Heikki Hietarinta perusti Turkuun avoimen yhtiön Laivasähkötyö & kumpp. Yrityksen toimitilat olivat tuolloin autotallissa ja henkilökuntaan kuului neljä henkilöä.

1960-luvulla yritys muutti useaan otteeseen. Vuonna 1964 toimipaikaksi valittiin kerrostalon kellari Autistenaukiolla. Kahden vuoden päästä vuonna 1966 yritys muutti Turun keskustaan Aurakadulle. Samalla perustettiin sähkötarvikemyymälä. Vuoteen 1969 mennessä toiminta oli laajentunut niin, että yrityksen keskusvalmistus siirrettiin yrityksen omistajien omakotitalon alakertaan Tikkumäentie 27:ään.

Vuosi 1967 oli Laivasähkötyön, kuten monen muunkin suomalaisyrityksen toiminnan kannalta vaikea vuosi. Markka devalvoitiin 24 prosentilla. Yrityksellä oli tuolloin usean vuoden tilauskanta, ja devalvaation myötä tuli tuottavuusongelmia.

1970-luku

pulpetti_70 takapiha_70-luku1970-luku alkoi muuton merkeissä: vuonna 1972 Laivasähkötyö muutti vuokratiloihin Turun sataman alueelle Kalastajankadulle. Neljän vuoden päästä yritys osti kiinteistön omakseen.

Vuonna 1973 yritystä koetteli kaapelikriisi. Laivasähkötyö oli jo asentanut neuvostoliittolaisen asiakkaan laivoihin kaapelit, kun asiakas ilmoitti, että se ei hyväksykään niitä. Asiasta neuvoteltiin pitkään, saunottiin useaan otteeseen ja ryyppyjäkin nautittiin ennen kuin asiasta päästiin yksimielisyyteen ja asiakas hyväksyi jo asennetut kaapelit.

Vuonna 1976 perustettiin Elmarino-Shipping Oy, joka harjoitti laivaelektroniikan ja merenkulkulaitteiden maahantuontia ja agentuuria. Samana vuonna ostettiin sähkömoottorikorjaamo ja perustettiin sen liiketoiminnan pohjalta Sähkökonehuolto H Hietarinta Ky.

Vuonna 1978 Laivasähkötyö muutettiin osakeyhtiöksi. Samana vuonna yritys laajensi toimintaansa ja aloitti laivasähköasennusten lisäksi myös kiinteistöjen sähköasennustoiminnan.

1980-luku

turku_castle1980-luku oli yritykselle voimakkaan kasvun ja muutoksen aikaa. Vuonna 1981 yritys osti Konepaja Tuikola Oy:n.

Vuonna 1982 yritys teki siihenastisen historiansa suurimman yksittäisen kaupan. Silloin solmittiin sopimus kahdeksan tutkimusaluksen sähkötöiden tekemisestä. Kaupan arvo oli noin 50 miljoonaa markkaa. Tutkimusalusten tekeminen oli vaativa urakka, joka kesti useita vuosia. Kauppa merkitsi työn lisäksi myös vakautta.

Vuonna 1988 yrityksessä tehtiin sukupolvenvaihdos. Heikki Hietarinta siirtyi syrjään ja tilalle astui hänen poikansa Juha Hietarinta. Samana vuonna tehtiin yritysjärjestely: Heikki ja Sinikka Hietarinta myivät Laivasähkötyö Oy:n 1986 perustetulle Turun Hallintopalvelu ja Agentuuri Oy:lle, jonka omistivat Hietarintojen lapset. Yritysjärjestely merkitsi lähtölaukausta konsernin muodostamiselle.

1988 yritys myös osti sähkökeskuksia valmistavan Gistele Oy:n ja myi aikaisemmin ostamansa Tuikola Oy:n.

Vuonna 1988 Laivasähkötyö Oy teki sopimuksen 11 arktisen tankkerin valmistamisesta Wärtsilän Laten telakalla Turussa. Kaupan hinta oli noin 40 miljoonaa markkaa. Tankkerien tekeminen vei noin neljä vuotta. Urakkaa hankaloitti se, että Laten telakan lopettamisen vuoksi laivojen rakentaminen jakaantui usealle telakalle. Töitä tehtiin kahdella telakalla Turussa sekä Rauma-Repolan telakoilla Porin Mäntyluodossa ja Raumalla.

1980-luvun loppupuolella laman merkit olivat jo selvästi nähtävissä. Wärtsilä Meriteollisuus asetettiin konkurssiin vuonna 1989. Se merkitsi Laivasähkötyö Oy:lle 8,7 miljoonan markan luottotappiota ja töiden pysähtymistä pariksi kuukaudeksi.

1990-luku

rakennustyomaa_901990-luku alkoi muutolla: vuonna 1990 valmistuivat yrityksen uudet ja toiminnallisesti paremmat toimitilat Rautatehtaankadulle.

Vuonna 1991 ostettiin venesähkölaitteita valmistava Auplint Oy.

Seuraavana vuonna perustettiin LST Engineering Oy ja lunastettiin Pietarissa sijaitsevan yhteistyöyrityksen Intelservin osakkuus. Yritys edusti suomalaisia laivakaapeleita Pietarissa. Kun Pietarin laivanrakennus myöhemmin hiipui, yritys myytiin.

Vuonna 1992 konsernin markkinointinimeksi otettiin LST Group. Tuolloin ryhmään kuuluivat Laivasähkötyö Oy, Sähkökonehuolto H Hietarinta Ky, Turun Hallintopalvelu ja Agentuuri Oy sekä LST Engineering Oy. Vuonna 1994 konserniin perustettiin uusi yritys, Turun Sähköpalvelu Oy. Turun Sähköpalvelu Oy:n osakkaaksi ja toimitusjohtajaksi tuli Jukka Janka-Murros.

Vuonna 1993 konserni myi Gistele Oy:n ja Auplint Oy:n.

Vuonna 1996 yritys solmi historiansa suurimman yhtä alusta koskevan kaupan. Yritys sai purettavakseen ja uudelleen rakennettavakseen miinalaiva Pohjanmaan, joka on yksi Suomen suurimmista sotalaivoista. Urakka aloitettiin Kotkan Korjaustelakalla, mutta siirrettiin myöhemmin Turun Korjaustelakalle.

Vuonna 1997 Kvaerner Masa Yardsin Turun telakka sai kahden maailman suurimman risteilijän, Eagle-alusten tilauksen. Myöhemmin Kvaerner Masa Yards sai lisäksi tilauksen kolmen sisaraluksen rakentamisesta. Syksyllä 2004 tilaajalle luovutettiin sarjan viimeinen alus, Navigator of the Seas. Laivasähkötyö Oy:lle risteilijät merkitsivät lukuisia isoja sähköistysurakoita usean vuoden ajaksi.

2000-luku

karibia_iso_00Vuonna 2000 LST Group sai uuden yrityksen, kun LST Teollisuussähkö Oy perustettiin.

Laivasähkötyö Oy:n perustaja ja pitkäaikainen toimitusjohtaja Heikki Hietarinta kuoli 5.2.2000.

Vuonna 2003 LST Group hankki osakkuuden matalapaineisia vesisumusammutusjärjestelmiä valmistavasta Softex Oy:stä. Järjestelmiä käytetään sekä laivoissa että kiinteistöissä.

Aker Finnyardsin (entinen Kvaerner Masa Yards) Turun telakka sai vuonna 2004 kolmen Ultra Eagle -risteilijäaluksen tilauksen. Laivasähkötyö Oy teki näihin aluksiin sähköurakoita telakalle ja hyville yhteistyökumppaneille. Vuonna 2006 Aker Finnyards sai puolestaan uuden Genesis-luokan risteilijäaluksen tilauksen.

2000-luvulla konsernin toimintaan on vaikuttanut Lounais-Suomen veroviraston muuttunut tulkintaa komennusmiesten matkakulukorvausten verovapaudesta.

Vuonna 2006 konsernin yrityksissä tapahtui muutoksia: LST Engineeringin Oy:n omistuspohja muuttui ja suuri osa henkilökuntaa tuli osakkaaksi. Jari Olkkonen aloitti samalla yrityksen toimitusjohtajana.

Vuonna 2006 konsernin emoyhtiö Turun Hallintopalvelu ja Agentuuri Oy vaihtoi nimensä LST Hallintopalvelu Oy:ksi.