Turun Sähköpalvelu Oy toteutti viime kevään aikana laajan urakan Turussa Kalevantiellä sijaitsevaan If Vahinkovakuutusyhtiön tiloihin. Ifin callcenterin toimistotilat saneerattiin kokonaisuudessaan toisesta kerroksesta yhdistämällä kolmen rakennuksen tila yhdeksi avokonttoritilaksi. Saneerauksessa rakennettiin talo- ja sähkötekniikka kokonaan uusiksi, ja hankkeen aikataulu vaati työn toteuttajilta kurinalaisuutta ja ammattimaista nopeutta.

nettisivukuva_referenssi_ifKalevantien kiinteistö on henkilöstömäärältään Ifin Pohjoismaiden suurin yksikkö. Rakennusprojekti oli varsin mittava, sillä Ifin callcenter on yksi Pohjoismaiden suurimmista. Työpisteitä on 264 ja työntekijöitä 300.

– Tilojen saneerauksen tavoitteena oli tehostaa asiakaspalvelukeskuksen toiminnallisuutta ja lisätä viihtyvyyttä. Konttorista tehtiin iso avoin tila, jossa ei ole erillisiä sermeillä erotettuja työnurkkauksia, vaan työpisteet sijaitsevat toisissaan kiinni riveissä. Näin asiakaspalvelijat pystyvät helpommin kommunikoimaan keskenään ja ratkaisemaan asiakkaiden ongelmia paremmin, kertoo Ifin toimitilapalvelujen projektipäällikkö Markus Lönnblad.

Urakka-alueelle jäi myös vanhoja asennuksia kuten yleisvalaistus ja pistorasioita. Pistorasioiden ja ATK-pisteiden määrä kaksinkertaistui alkuperäisestä.

Nopeutta vaadittiin

Turun Sähköpalvelun osalta työmaalla toimi parhaimmillaan kolme sähköasentajaa ja lisäksi kiireapuna yksi henkilö LST Servicestä. Reilun kolmen kuukauden pituisen työrupeaman eteneminen oli tarkkaan aikataulutettu, eikä viivästymisiin ollut yhtään varaa.

– Urakka oli jaettu kolmeen vaiheeseen, jotta asiakaspalvelukeskus pystyi toimimaan normaalisti ja työpisteistä pystyttiin muuttamaan paikasta toiseen työn edetessä. Saneeraustyö oli aikataulultaan vaativa, ja sähköasentajat suoriutuivat tehtävästään erinomaisesti. Kaikki palaset loksahtivat paikalleen kuten pitikin, ja alkuperäisessä suunnitelmassa pysyttiin. Itse asiassa työt tehtiin jopa suunniteltua nopeammin, kiittelee Lönnblad.

Hyvällä yhteistyöllä homma sujuu

nettisivukuva_referenssi_if_markus-lonnblad

Ifin toimitilapalvelujen projektipäällikkö Markus Lönnblad.

Ifille tärkeitä asioita Lönnbladin mukaan tämän tyyppisissä saneerausprojekteissa ovat tekijöiden ammattitaito ja korkea työn laatu.

– Asentajien hyvä tiimihenki näkyi työn sujuvuudessa. Arvostin sitä, että he pystyivät tarvittaessa joustamaan ja siirtymään työtehtävästä toiseen, kun tilanne sitä vaati, Lönnblad arvioi.

Turun Sähköpalvelusta Ifin urakan kärkimiehenä toimi Veli-Pekka Virtanen. Hän kuvailee työn luonnetta tarkaksi palapeliksi, jossa kaikkien osapuolten työn onnistuminen on toisistaan riippuvainen.

Lönnblad on tyytyväinen myös Turun Sähköpalvelun yhteydenpitotapaan.

– Saimme tavoitettua tarvittavat henkilöt helposti aina niissä tilanteissa, kun urakkaan liittyviä muutoksia ja haasteita ratkottiin, hän kertoo.